måndag 8 januari 2018

Bibelläsning är kul

Hej!
Idag tänker jag dela mina tankar om bibelläsning. Jag är uppvuxen i en kristen familj med en from troende mamma. Ibland säger jag att jag föddes in i kyrkan. Bibel är absolut inte okänt för mig. Jag kunde alla de kända bibliska berättelserna framlänges och baklänges. (Tyckte jag) Att läsa bibel regelbundet har inte varit en regel. Man tyckte det räckte med det man fick till sig på söndagarna. Det ändrades kanske när jag som 16 åring gjorde revolt mot min mammas tro. Jag ville inte ärva hennes tro. Under en vecka pratade jag inte med henne eller någon annan. Jag läste bibeln och funderade. Sedan bestämde jag mig att jag vill tro. För nu har jag läst, funderat och "pratat" med Gud om att jag inte vill tro och bli en tråkig kristen. Jag vill ha en levande, livfull tro. Vuxenlivet har gått upp och ned. När jag var i "Deppig Valley" och vandrade där i bitterhet läste jag knapp bibel. Under 12 års tid tyckte jag att Gud, kyrka och kristna har svikit mig och min familj. Jag försökte klara mig utan all det där. Men Gud släppte inte taget. Han påminde mig ständigt att trots att jag ville glömma Honom har Han inte glömt mig. Bibelord dök upp gång efter gång när jag kände mig ensam. Gud gav mig glädje till Hans ord tillbaka.
 
 
Här i Sverige är vi så lycklig lottade. Vi kan köpa hur många biblar vi vill. I vilket språk vi vill och i vilken form och färg vi vill. Räknade lite hur många biblar jag har hemma och kom fram till 11. Jag har 3 biblar på kinesiska i 3 olika storlekar. Har säkert lika många på engelska. Det är bra med olika översättningar och språk. Ibland tycker jag den svenska översättning är bra, andra gånger tycker jag den engelska bättre. Kinesiska läser jag mest för att jag inte ska glömma mitt modersmål.
 
 
Den här engelska bibeln Inspire köpte jag förra året. Fick lära mig om Bible journaling. Ett kreativt sätt att läsa bibel. Vill du veta mer kan du söka på Bible journaling ministry eller Kreativ tro som är en blogg om bible journaling på svenska.
 
 
Jag är inte bara kristen. Jag är också en scrappare:) Bibelläsning är dagliga matintag för vår andliga människa. Själv tycker jag om och har ett behov att skriva ned tankar, funderingar, frågor och svar. Älskar anteckningsböcker. Jag köper till mig på rea billiga anteckningsböcker och klär om dem.
 
 
Att bibel är ibland svår att förstå är sant. Men inga ursäkt att inte läsa. Det finns gott om hjälpmedel att förstå det man läser. Lite mer teologiska böcker på bilder. Men man kan också läsa ihop med andra och hjälpas åt att förstå. Att vara med på bibelstudiergrupp är bra. Är man inte med i någon församling? Inga problem. Det finns grupper på internet som Anta Utmaningen där man kan få hjälp med bibelläsning. Man kan vara med på deras FB grupp och läsa ihop med andra. Jätte bra grupp där man få ställa frågor och få svar, tips var man kan söka vidare.
 
 
 
Vi har det verkligen väldigt bra här i Sverige. Gott om böcker som hjälper en att förstå bibel och kristen tro. Dessa hittade jag på Bokus.
 
 
Det finns många kristna förlag som ger ut bra böcker t ex Sjöbergs förlag, Livets ords förlag.
 
 
Hos Semnos förlag hittade jag målarböcker med bibelverser. Ett avslappnade sätt att släppa loss kreativitet och samtidigt reflektera över Guds ord. Det var några tips och hoppas att det var till hjälp.
Bibelläsning är numera inte bara nödvändigt. Det är jätte viktigt för mig, för en som tror. Det är inte sagor utan historik om människa. Det handlar om dåtid, nutid och förståelser/förväntan om framtid. För mig är det jätte viktigt att läsa och försöka förstå själv. Vi som tror har ju den Helige Ande som Hjälpare. Jag vill inte basera min tro enbart på vad andra har läst om, erfarit, förstått....Tid. Ja, man tar tid för det man älskar.
 
Här kan du också få hjälp att förstå bibel:
Bibel sällskapet
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar