måndag 7 augusti 2017

Tankar kring ljusstöpning

Hej o god måndag!
Under vår semester var det fler regn och blåsiga dagar. Jag råkade då se annonsen i en turisttidning om ett ljusmakeri där man kunde göra sina egna ljus. Det tog ca 20 min (med bil) från campingen där vi bodde. Körde dit en regnig dag. Jag har tyvärr inga foton från ljusmakeriet som jag kan visa här. Tog kort med mobilen och jag vet inte hur man överför bilder från mobilen till datorn. Ljusmakeriet var en stor ombyggd lada. Fint inredd och med stora rum. Man kom in i ett stort rum där halva rummet var ljusverkstad och det andra halva var affären. På ljusverkstadsdelen fanns det två bord med 12 behållare i varje bord. Bordet har varme slänger kopplad till varje behållare så att vaxet i varje behållare hölls vid en viss tempratur. Totalt var det 24 olika färgadevax i behållare. På hyllorna var det lådor med olika formar. Två långa bänkar fanns så att man kunde stå och arbeta. I nästa stora rum var det många bord och stolar där man kunde sitta och vila under tiden man väntade. I det rummet fanns 24 tunnor med smält färgadevax. Där stöpa man ljus. Det tredje stora rummet var utställningsrum med några bord i olika höjd och storlekar. Borden var dukade med olika ljuskonstverk/produkter. 1/4 del av ladan var en pizzaria.
 
När vi kom dit var det bara ett par familjer som var där. Ljusmakaren kom och förklarade hur det går till. Det fanns redan några ljusformar på bänken som andra gäster har gjort. Man fick inspiration. Många valde en hjärtform och de som fanns var enfärgad eller med ganska mörka färger. Jag valde också en hjärtform eftersom min man och jag firade vårt 31 års bröllopsdag bara ett par dagar senare.
 
 
Ljusmakaren tog den form man valde och vände den upp och ned. Han tog en pinne och fäste veken i mitten på pinne. Sedan lade han pinne på formens botten som  nu var toppen. Slutet på veken fäste han med fästmassa. Han poängterade noga att man måste tänka upp och ned. Det färgen man hällde i först blev toppen på ljuset.  Man kunde ha hur många olika färger man ville. (Det fanns ju 24 olika färgnyanser att välja på). Efter varje färg måste man vänta minst 10 min innan man hälla i nästa färg. En viss tålamod behöver man. Som ni ser på bilden så hällde jag först i det ljusröda färgen, väntade i 10 min och sedan hällde i det ljuslilla färgen osv.
 
 
Japp. Väntade man för länge med att hälla i det andra färgen så kunde detta inträffa. Färgerna smälte inte ihop. Det var inga fara. Jag kan använda ljuset ändå. Lite tänkte jag på livet. Livet kan inte skyndas på. Var sak har sin tid och var sak tar sin tid. Det är bra att göra upp en viss plan för livet. Liksom jag hade en viss tanken vilka färger jag ville ha i formen. Tålamod måste man ha att utföra/uppfylla sina planer. Ibland måste man vänta och ibland får man inte vänta för länge.
 
 
Det var så roligt så jag gjorde fler ljus. Livet är full av möjligheter. Många gånger fastnade man i ett viss tänkande. Då är det gott att våga prova andra formar än alltid det släta, runda eller fyrkantiga.
 
 
Ser ni att det är lite annorlunda här? Ljusmakaren hade en låda med små ljusfärgade kuber som man kunde lägga i. Man fick lägga i kuber först innan man hällde på med smält vax.
 

Här ser ni alla de fina ljus jag gjorde. I mitten på det främre raden ser ni ett skruvad ljus. Ljusmakaren sa att normalt när man blanda olika färger med varandra så får en ny färgnyans. T ex om man blanda mörkblått med vitt så få man ett ljusare blått. Men icke så med vaxfärger. Ljuset i mitten hade jag lite för bråttom. Så färgerna blandades med varandra. Men det som verkade fel blev ändå bra. Det syns kanske inte så bra på bild. Men det blev en färg som "reste sig" i mitten i ljuset. Rätt coolt om jag får säga det själv. Tänkte att det här ljuset kan jag inte ge bort. Eftersom det är "misslyckad". När jag visade min syster så ville hon ha just det ljuset. För det var speciellt. Så kan det gå i livet. Det som blev så "fel" och verkade misslyckad kan bli bra ändå. Man måste ibland se saker och ting med andra ögon och då upptäcker man det fina i det som verkade "fult".
 

Ljus man gör i formar fick man hämta dagen efter. De tog 24 timmar att stelna. Ljusmakaren hade försökt få mig att stöpa vanliga ljus under tiden. Jag ville inte det först. Trodde att det skulle ta ännu längre tid. Ni vet att man måste stöpa det många, många gånger. Men så såg jag rabattkupongen i turisttidningen. Man fick 8 vek gratis när man vill stöpa ljus. 8 vek är lika med 16 ljus. Jag valde 4 vek och det var ett bra beslut. Här gällde det att gå från ljus till mörk. Har man börjat med en mörk färgnyans kunde man inte stöpa i ett ljusare. Här fick man vänta 1 min mellan varje stöpning. Jag blev nästan snurrig att gå rund och stöpa ljus i de olika färgtunnorna. Dessa tog ca 1,5 timme och de kunde man få med sig samma dag. 

 
De blir fina gå-bort presenter.
 
 
Jag älskar att göra paket och överraska mina nära och kära. Egen gjorda presenter är roliga att ge och att få. Nu hoppas jag att mottagarna tycker det också.
 
Hoppas att ni orkade med det här långa inlägg och att ni fick med er också lite inspiration.
 
Tack att du tittade in här. Önskar dig en inspirerande vecka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar