lördag 12 augusti 2017

House rules

När man är förtidspensionär och lever med ständiga värk är självisolering lätthänt. Man har ont och orkar varken ta emot besök eller gå ut. Inget bra för någon. Därför är jag så glad och tacksam för de dagar jag kan vara ute. Särskilt när min man har semester och vi kan åka iväg någonstans. Miljöombytte och ladda batterier som man säger. När man kommer utanför sin dörr är man omgiven av inspirationer. Vare sig man går en promenad i naturen eller en shoppingtur i affärer. Under en sån shoppingtur med min man så jag en tavla med en text som jag tyckte om. Tänkte att den tavlan vill jag ha. En titt på prislappen ändrade jag mig. Stod och kollade och funderade. Sedan tog jag fram papper och penna ur min väska och skrev av texten. Tänkte att när jag komma hem ska jag göra en tavla själv.
 
 
Så här blev min tavla.
 
 
Som mor till 3 barn (numera vuxna) känns det ofta tröttsamt att plocka efter mina barn. Ibland tar man det för givet att någon annan plocka efter en. Ni har väl sett skylta på arbetsplatser med texten "Plocka efter dig. Din mamma jobbar inte här." I hemmet får det vara att man får plocka efter sig för även mammor har ett eget liv.
 
Det andra regel är också bra. Ställ frågor. Hos oss är det alltid tillåtet att ställa frågor. Inte alltid man får ett ja till svar eller man kan få svar till alla sina frågor. (Föräldrar är inte allvetare. Det finns frågor även vi som föräldrar inte har svar på.) Frågar man inte kan man inte veta.
 
 
Självständighet bygger mycket på att man våga tror på sig själv. Som föräldrar vill man ju att ens barn växer upp och blir självständiga och ansvarsfulla människor. Att de tror på sin egen förmåga att lösa problem. Att tror på deras värde lägger i vem de är och inte vad de har lyckats med. (för mig som kristen lägger människovärde i att man är ett Guds barn. Skapat av Honom och älskat av Honom.) .  
 
 
4e regel är att skratta mycket. Numera fylls livet med så mycket "måste" att det kan kännas tungt. Så tar varje tillfälle att skratta och vara glad. Den 5e regel är jätte viktigt. Alla behöver känna att man är älskad. Som förälder önskar man att ens barn vet att de är älskad trots ens alla brister.
 
 
Sist och inte minst. Regel att Alltid delar sanning är viktig i alla relationer. Som föräldrar behöver vi vågar vara ärliga inför våra barn så att barnen vet också att de kan vara ärliga. Ibland vill man inte berätta sanning för att inte såra och ibland för att skydda från besvikelse. Tyvärr har sanning en belägenhet att alltid komma fram. Då kan det skada mer.
 
Jag blev ganska nöjd med tavlan och den gav jag bort till ett av mina barn. Först var jag lite nervös att mitt barn skulle tycka att jag komma med pekfinger. Till min stora glädje tyckte mitt barn om den och sa att den var cool. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar