tisdag 1 augusti 2017

Färgpennor

Hej! Jag hade velat göra ett nytt inlägg men min dator ville inte samarbeta. Idag tänker jag visa lite olika färgpennor som man kan använda till målarböcker. Första gången jag hörde om scrapbooking var dec 2006. Gick en kurs om julkortstillverkning. Det blev inte mer än just den korta kursen. Året efter blev jag inbjuden hem till en kompis som var mer insatt i den här mångsidiga hobbyn. Där började jag med mitt första album och fick upp ögonen på stämplar. Jag blev tokig i stämplar, vackra papper och att färglägga. I år kan jag faktiskt fira 10 år som scrappare. Firande får jag vänta till december.
 
 
Det finns ju en stor mängd olika slags färgpennor i marknaden. Visar här några som jag själv har och använder.
 
 
Faber Castells Polychromos färgpennor. Dessa pennor är oljebaserad. Permanent. Jag använder dessa till mina målarböcker. Dessa pennor är lätt att arbeta med. De kan blandas med varandra. På You Tube kan du hitta bra tutorial som visar hur man kan få till skuggor och djup. Själv tänker jag inte så mycket på teknik utan bara njuta av lugnet i färgläggande.
 
 
Man kan använda en White sprit att blanda ut färger. Då har man såna här stumpar. Jag gör inte det på mina målarböcker. När man använder spriten blir färgen mer jämt. Men jag gillar inte lukten av spriten. Man får se till att ha bra ventilation om man ska använda spriten. Fick ett tips att lägga på locket varje gång efter jag har doppat stumpan. Spriten kan man hitta på färghandeln och pennstumparna kan man hitta på scrapbutiker, t ex Panduro.
 
 
Längst till vänster på bild ser ni Promarker pennor. Dessa har två olika spetsar. De är vattenfast. Även dessa kan blandas med varandra med en blender. Le Plume pennor och Emboss Dual Pen har både två olika spetsar. Den ene har en smalare spets än den andra. Dessa är snarlik varandra. Tycker att Emboss Dual Pen tar längre tid att torka. Om jag inte har fel är dessa färgpennor inte vattenfast.
Sedan har vi glitterpennor och så Distress. De finns i dynor och numera även som pennor. Distress är en slag vattenfärg. 
 
Det är lite information om olika färgpennor. Man måste inte köpa juste dessa. Jag har inte köpt alla pennor i min ägo. Det skulle ha kostar en förmögenhet. Le Plume och Emboss dual Pen har jag fått från mina systrar. ProMaker fick jag en del från en kompis som bytte till Copic. Rådet jag själv fick var att ta de pennor man har, lånar från barnen eller andra och provar sig fram. Hos Semnos Förlag där jag köpte min målarbok har de också färgpennor.
 
Det var allt för den här gången. Hoppas att du hitta något användbart här. Ha så gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar