onsdag 23 augusti 2017

Bibeljournaling

Hej,
Idag tänker jag skriver lite om Bibeljournaling. Egentligen tycker jag inte att det är något nytt. Bibeljournaling handlar om att göra anteckningar när vi läser bibel. Det har de flesta av oss gjort. Göra understrykningar, skriva lite notis bredvid. Det nya är väl att det har kommit biblar med extra bredd marginal för egen anteckning och man kan både färglägga och måla egna figurer. (Det krävs en viss förarbete på bibelbladet innan man måla annars förstör man sin bibel när färg går igenom) Jag har sett riktigt fina målningar. Länken till en sida som visar https://www.biblejournalingministries.com/category/tutorials/
 
 
 
Själv tycker jag det var lite väl avancerad att måla egna bilder och kanske ta för mycket tid. För mig räcker det med en bibel. Köpte en ny bibel som heter Inspire på Adlibris. Till det klädde jag om en anteckningsbok. (Scrapbooking fantast som jag är.)
 
 
Så ser det ut inne i min Inspire bibel. Alla sidor har inte texter/bilder som man kan färglägga. Dessa pennor köpte jag på Akademi bokhandel och de är bra. Färgen går inte igenom det tunna bladet. Jag använder de här pennorna för understrykning och anteckning.
 
 
Man kan använda klistermärker för att markera vissa special bibelverser.

 
 
Sidflinkarna är bra och gör det lätt att hitta till de olika böckerna. Kom inte ihåg var jag köpte dessa. 
 
 
Det finns också såna sidor där det är mycket att färglägga.
 
 
Till färgläggning använder jag oljebaserade färgpennor från Faber Castell. Bibeljournaling kan man göra med vilken bibel som helst. Man måste inte gå och köpa en speciell bibel om man inte vill. Inspire bibel är en stor tjock bibel som man inte gärna ta med överallt. Den är också på engelska. Hoppas att det kommer ut på svenska snart. Jag gillar att färglägga och under tiden reflekterar över bibelverser jag har läst. Är själv nybörjare i det här. Tycker att det är ett roligare sätt att läsa bibeln. Om ni har frågor får ni gärna ställa dem och jag ska försöka svara eller hänvisa vidare.
 
Vill också tipsa om Anta utmaningen för dig som vill läsa bibel men tycker det är svårt och inte riktigt var man ska börja. Klicka till Anta utmaningen och välj den läsplan som passa dig. Det finns en grupp på FB där man får ställa frågor och delar sina insikter. Vi som är med där får mycket uppmuntran och hjälp att förstå det vi läser. Hoppas att du bli inspirerad att börja läsa bibel. Du ger dig in på en spännande upptäcktsresa.
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar