måndag 24 juli 2017

Vuxen målarbok

Hej igen!
Idag är vädret som gjort att ta fram en målarbok. Det har ju varit väldigt populär med målarböcker för vuxna. Det sägs vara väldig avkopplande att sitta och färglägga. Jag kan skriva under att det är så. När jag började med scrapbooking för 10 år sedan föll jag för stämplar. Varför? För jag kan färglägga dem. Min man sa att jag har nog lekt för lite som barn och behöver därför ta igen nu. Kanske har han rätt. Det är i alla fall väldigt rogivande. När jag kollade böcker på Semnos förlag upptäckte jag att de har målarböcker med bibeltexter på. Ännu bättre var att de hade rea på några. Köpte genaste en.
 
 
Det finns många att välja på men jag föll på den här "My strength and my song". För det var texter från en lovsång jag brukar sjunga när jag känner mig nedstämd. Herren är min starkhet och min lovsång...
 
 
Skillnaden mellan de här målarböcker och de vanliga är förstås de här har bibeltexter. En annan skillnad är att de här är tryckta bara på en sida. Fick en målarbok från min dotter förra året och den var teckningar tryckt på varje sida.
 
 
Fördelen med att det bara är tryckt på ena sida är just om man använder färgpennor som går igenom (som bilden visar) är det ok. När jag färglade hade jag ett bakplåtspapper emellan försäkerhetsskull.
 
 
Boken innehåller många härliga sidor med uppmuntrande bibelverser. Under tiden jag färglägger reflekterar jag vad texter betyder. Den här sidan tog längre tid att färglägga för det är så många detaljer. Jag ville inte använder samma färg till alla träd och gräs. Ville ha variationer och olika nyanser.
 
 
Boken är illustrerad av Jeanette Meidal från USA. Än så länge finns det bara på engelska.
 
 
Jeanette Meidal skriver att undersökningar visar att färglägga målarböcker sänker stressnivå effektivt. Hon skriver också att man kan använda vilka färgpennor man vill. Man kan också färglägga precis som man vill. Om man vill att gräset ska vara blått eller att himmelen ska vara grön så är det bara att sätt igång. Det finns inget fel i färgläggning. Den här och många fler målarböcker hittar du hos Semnos förlag.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar